Život je tragédií pro toho, kdo cítí, a komedie pro toho, kdo myslí (Jonathan Swift)
Josef Škvorecký - ZBABĚLCI
...Vešel jsem do pivováru a zarazil jsem se. Odněkud zaznělo hrozné skučení, jako včera paní doktorová Vašáková, projelo mi to páteří a najednou jsem nemyslel na Irenu. Lidi, kteří šli po cestě, se taky otáčeli. Ze skladiště se ozývaly rány a znova skučení. To už jsem věděl, co se děje, a rozlila se ve mně divná chuť to vidět. Šel jsem rychle. Esmani už neseděli na dvoře, to místo bylo teď prázdné, ale zbyly po nich ruksaky a všelijaké věci a válely se opuštěné po zemi. U dveří skladiště zase zaznělo zaskučení. Otevřel jsem a vlezl jsem dovnitř. Svítily tam lampy a zástup chlapů stál kolem něčeho uprostřed. Bylo slyšet rány a vzdechy a vzlykání. Stoupl jsem si k nim a viděl jsem to. Na zemi leželo několik nahých těl. Do jednoho, které se vůbec nehýbalo, bil zuřivě pan Mozol, obrkontrolór z Mesršmitky, holí s turistickými štítky a nadával. To tělo leželo na břiše a mělo záda plná krve. Pan Mozol řval svině německá, tumáš a tak, a činil se. Věděl jsem, že má proč, a mrazilo mě. Někteří z davu kolem řvali a nadávali taky, někteří jen stáli. Ve vzduchu byl divný zápach a dusno. Pak jsem v šeru zahlédl, že v rohu skladiště stojí ještě několik esesáků, měli na sobě uniformy a byli svázaní. Otočil jsem se a chtěl jsem jít ven. Vtom jsem na druhé straně uviděl bledou tvář Rosťovu.
„Ahoj," řekl jsem tiše.
„Ahoj," řekl Rosťa. Stál opřený o bedny. „Člověče," řekl mi.
„Dem, ne?" řekl jsem.
Ozvalo se zasténání.
„Svině, ležíš!" řekl nějaký hluboký hlas. Postavil jsem se vedle Rošti.
„Běžte je vodbouchnout," pokračoval hlas.
„Další pán na holení!" vykřikl jiný hlas. Dva chlapi se vrhli na jednoho ze zbývajících esesáků a táhli ho k lampě. Měl vytřeštěné oči a automaticky se vzpíral. Pak s něho začali trhat šaty. Díval jsem se na ně a viděl jsem, že jsou rozběsněni jak šílenci. Tahali s esesákem na všechny strany a za chvíli byl nahý. Měl tělo bílé a zpocené, plné svalů.
„Tak kulky ven," zařval zase ten hluboký hlas a temná široká záda se sklonila k esesákovi. Vtom se otevřely dveře a pár chlapů odvádělo zbité esmany ven.
„Rosťo, dem," řekl jsem a vylezli jsme za nima. Na dvoře svítilo kalně slunce a lidi se zastavovali a dívali se na ty dva zkrvavené esesáky, které táhli někam za ledárnu. Šli jsme za
nima. Rozhlédl jsem se. Kolem ledárny kráčel vážně major Weiss, už zase v uniformě, a pan Kaldoun. Zahnuli jsme za roh ledárny. Tam stál jiný hlouček lidí a pod rampouchovačem ležela hromada těl. Stěna ledárny se bělala ve slunci a kousky slídy se v ní třpytily. Chlapi, kteří vedli esesmany, se zastavili. U stěny stál rotný Krpata s revolverem a hlouček chlapů.
„Postavte je semhle," poručil Krpata. Kluci postavili esesáky ke zdi.
„Alzo!" zařval Krpata. „Dafýr danke dem fýra. Zág - ich danke Adolf Hitlr," šťouchl jednoho esesmana pistolí do žeber.
Hlouček se sevřel. Esman zvedl těžce hlavu a zahýbal hubou.
„Laut!" zařval Krpata. Lidé byli zticha. Esesman slabě za chraptěl.„Ich danke Adolf Hitler"
„Gůt. Dů auch," řekl Krpata a praštil druhého. Ale ten hlavu nezvedl. Krpata ho znova praštil a zařval. Ale nic. Pak mu zvedl hlavu. Měl oči skelné a tupé a z huby vyplazený jazyk.
„Ale eště dejchá, svině," řekl Krpata. „Hoši, podržte ho."
Kluci popadli oba esesmany a podrželi je. Krpata přitiskl prvnímu hlaveň pistole na čelo a vystřelil. Potom druhému. Kluci pustili a obě těla se složila na zem.
„Vodneste je a další," řekl Krpata.
„Poď," řekl jsem.
Otočili jsme se a šli jsme pryč. Mlčeli jsme. Slunce už přemohlo ranní mlhu a začalo hřát. Po cestě k hlavní budově proudili lidi sem a tam.
„Kdes byl včera?" řekl Rosťa.
„U celnice. A ty?" řekl jsem.
„Nikde."
„Dekoval ses?"
„Neměl jsem zbraň. Dali mi flintu a náboje, jenže ty se do ní nedaly nacpat."
„Vo moc si nepřišel," řekl jsem.
Rosťa chvíli mlčel. Pak řekl:
„Člověče, co tomu řikáš?"
„Tomuhle?"
„No."
„Co," řekl jsem. „Co se dá řikat. Prostě - Goya."
„Tohle Danny - to je Goya proti tomu hovno."