
Život je tragédií pro toho, kdo cítí, a komedie pro toho, kdo myslí (Jonathan Swift)
Dvojka na kandidátce KSČM: Kolektivizace byla v zájmu národa, lidé tehdy třeli bídu
Předsedkyně pražských komunistů Marta Semelová pracuje již čtvrtstoletí jako učitelka na základní
škole. Zatímco před volbami 2006 byla ještě na nevolitelném místě, nyní má z pozice pražské dvojky
velkou šanci na parlamentní křeslo.
Výročí února 1948 si chodí Marta Semelová spolu s dalšími straníky
připomínat k hrobu Klementa Gottwalda. Při letošní akci podle
komunistických Haló novin vyzdvihovala "tehdejší touhu pracujících žít
ve společnosti, v níž nebudou nezaměstnaní, chudí ani žebráci".
HN: Proč je pro vás důležité připomínat si únor 1948?
Po únoru došlo k zvednutí životní úrovně, stavěly se školy, nemocnice,
fabriky. Lidé dostali práci, vzdělání, tak proč na to zapomínat?
HN: Poúnorová doba však byla spojena i jinými jevy, než o kterých
mluvíte..
V každé době se něco podaří více, něco méně a něco se třeba
nepodaří.
HN: Jak se například díváte na kolektivizaci?
Bylo to období, ve kterém nám zemědělství zajistilo soběstačnost a
vznikla velice úspěšná zemědělská družstva, na rozdíl od dneška, kdy
se vybíjejí stáda a zemědělci se potýkají s problémy. Tehdy se k nám
dokonce chodili učit i odborníci ze zahraničí.
HN: Kolektivizace však byla spojena také se znárodňováním. O statky přišly podle odhadů na čtyři
tisíce selských rodin..
Také ale byly rodiny, které samy dávaly svůj majetek do družstva a když jim ho pak chtěli vrátit, tak to
odmítaly.
HN: Takže bylo správné vyvlastňovat majetek sedláků proti jejich vůli?
Já si myslím, že to bylo v zájmu těch prostých lidí, kteří se živili rukama a v zájmu celého národa.
HN: V zájmu celého národa bylo násilné vyvlastňování?
Já mluvím o tom, že v zájmu národa bylo vytváření podmínek pro rozvoj zemědělství.
HN: Ty podmínky se ale vytvářely za cenu toho, že mnoho rodin přišlo o své statky, na kterých
hospodařily několik století.
Také ale na těch statcích předtím dřeli obyčejní lidé, kteří dostávali velmi malou mzdu a žili v bídě. To bylo
přeci také nespravedlivé.
HN: Takže schvalujete způsob jakým kolektivizace probíhala?
Já si netroufám hodnotit jednotlivosti, ale ten celkový vývoj pro budoucnost lidí byl správný.
HN: Co třeba otázka politických procesů? Před čtyřmi roky jste v HN říkala, že byli souzeni jednom
ti, kteří si to zasloužili...
Takhle jsem to neřekla, to byla určitá novinářská zkratka. Mluvila jsem o tom, že po listopadu 1989 mnoho
lidí označovalo sebe samé za politické vězně, přitom v řadě případů neprávem.
HN: Když došlo jen k nějakému novinářskému zkracování, jaký je tedy váš pohled? Připouštíte, že
došlo k justičním vraždám?
Pokud došlo k nějakým excesům, tak se k tomu učinilo (stranické) vyjádření ještě před listopadem 1989.
HN: Váš názor přeci nemusí být stejný jako stranické vyjádření. Jak se díváte například na proces s
Miladou Horákovou?
Já už bych nerada mluvila o minulosti. Ráda bych se bavila spíše o tom, co budu dělat v politice dál.
HN: Před čtyřmi roky jste se ale vyjadřovala i k otázkám souvisejících s minulostí, proč už ne teď?
Není to tak, že by vám stranické vedení zakázalo o podobných věcech mluvit?
Ale ne, nikdo mi nic nezakazuje. Chtěla bych ale už mluvit o tom co pálí lidi dnes a nevracet se pořád do
minulosti.
HN: Tak tedy přítomnost: loni na podzim proběhl na půdě KSČM odborný seminář o školství. Podle
Haló novin jste na něm kritizovala současné metody výuky dějepisu, například besedy s
politickými vězni, které pořádá Člověk v tísni. Co vám na tom vadí?
Výuka dějepisu musí být v první řadě objektivní a vyvážená. Její současnou podobu kritizovali i odborníci,
kteří nemají s KSČM nic společného. Pokud už chodí do škol pamětníci, tak si myslím, že by tam měli
chodit také pamětníci budovatelského úsilí, nebo například členové Klubu českého pohraničí, Klubu Julia
Fučíka, …
HN: Takže si představujete, že by například s politickým vězněm vždy vystoupil i někdo z té druhé
strany?
Do takovýchto podrobností nechci jít, ale myslím si, že by tady měla být maximální vyváženost.
HN: V čem by například zmiňovaný klub bývalých příslušníků pohraniční stráže mohl obohacovat
výuku?
Dnes se předstírá, že naši pohraničníci pouze vraždili, přitom to byli lidi, kteří bránili naši zem a dodržovali
zákony. A ti pamětníci by mohli říct, jak to skutečně na těch hranicích vypadalo, kolik pohraničníků třeba
bylo zákeřně zabito.
HN: Pohraničníci byli přeci vojáci, kteří měli pravomoc střílet na neozbrojené lidi, prchající ze země
a toho také využívali, byť k tomu měli nějaké regule.
Podívejte se, pokud tam došlo k nějakému porušení zákona, tak byl takový člověk potrestán. Takové
případy byly a tohle by se také mělo sdělovat při výuce.
HN: Uvažujete tedy o nějakých nových učebnicích?
Žádnou konkrétní učebnici nepřipravujeme, nicméně spolu s našimi stranickými historiky bychom chtěli dát
dohromady prameny jako jsou dobové záznamy, nebo právě výpovědi pamětníků, ze kterých by se dalo
při výuce čerpat.
HN: Jaké máte ambice v politice? Chtěla byste působit na ministerstvu školství?
O ministerstvu školství neuvažuji, uvažuji pouze o působení ve sněmovně, pokud možno ve výboru pro
školství.
Zdroj ZDE