Život je tragédií pro toho, kdo cítí, a komedie pro toho, kdo myslí (Jonathan Swift)

Příručka pro posuzování genderové korektnosti učebnic (PhDr. Blanka Knotková, PhD.-Mgr. Irena Smetáčková-Moravcová-Dr. Jana Decarli Valdrová)

17.04.2010 11:45

            ...Kritický pohled na výběr a sestavení látky pro výuku může odhalit, že při zpracování tématu udělují tvůrčí týmy více prostoru určitému pohlaví, přičemž ignorují či potlačují témata relevantní pro jiné pohlaví. Více prostoru je věnováno mužům a mužské životní zkušenosti, neboť v naší společnosti jsou mnohé struktury založeny patriarchalisticky - nadhodnocují mužský způsob vidění a hodnocení světa. Od nich se odvíjí stereotypy, které ovlivňují nejen celkové uspořádání společnosti, ale také naše osobní vnímání a hodnocení. Obecně platí, že v naší společnosti se význam připisuje velkým zlomovým událostem, válkám či vědeckým objevům, často bez zohlednění jejich sociálních, ekologických a jiných souvislostí.
            Současně vznikají genderové hierarchie: učebnice znázorňují muže jako „hybatele pokroku“. Nezřídka se bez zvážení všech souvislostí heroizuje výkon, při němž byl nasazen lidský život. Žena se zobrazuje v podřízeném vztahu vůči muži – chválí se například obětavost, s jakou žena snášela mužovo strádání na cestě za důležitým úkolem, a tak se dává dívkám najevo, jakou roli by měly zastávat po boku partnera. Za nedůležitý se pokládá tzv. všední život, každodenní starosti, neplacená domácí práce, význam péče o životní prostředí – oblasti, v nichž působí ve větší míře ženy. Důsledkem tohoto přístupu je legitimizace a posilování genderově stereotypního dělení sfér realizace na tzv. typicky mužské a typicky ženské. Tím se podporuje volba profesí podle pohlaví, a nepřímo i platové disproporce mezi ženskou a mužskou prací...

 

Další křupavý zákusek z kuchyně Dr. Jany Decarli Valdrové je ZDE

Vyhledávání