Život je tragédií pro toho, kdo cítí, a komedie pro toho, kdo myslí (Jonathan Swift)

Reportáž z výstavy umění Korejské lidově demokratické republiky

17.06.2010 08:46

Státní vlajka KLDR

V současné době (od 19. května do 5. září 2010) probíhá ve vídeňské galerii MAK (Österreichisches Museum für angewandte Kunst/Gegenwartskunst) výstava výtvarného umění a architektury Korejské lidově demokratické republiky. Jedná se o poměrně rozsáhlou expozici více jak sta obrazů mnohých severokorejských výtvarných umělců, vytvořených v období od 50. let minulého století po současnost - nejnovější vystavované obrazy jsou z letošního roku. Jde především o olejomalby a umění Chosonhwa, ale zastoupeny jsou také jiné umělecké techniky jako tisk, akvarel, akryl, tempera a pastel. Nejčastěji zobrazovaným tématem je každodenní život Severokorejců, nechybí však také obrazy Kim Ir-sena a Kim Čong-ila či obrazy divoké a nespoutané severokorejské přírody.
      Na obrazech běžného života občanů Severní Koreje je vidět, jak nám dnešní pravicoví politici a novináři předkládají o KLDR nepravdivé informace. Zde můžeme vidět šťastný život obyvatel jedné z posledních zemí lidové demokracie. Avšak nejen radost a štěstí severokorejského lidu je tématem pro severokorejské umělce, ale také utrpení vlastního národa v nesmírně těžkém boji proti americkým imperialistům v letech 1950 až 1953. Nejsou zde opomenuti ani hrdinní severokorejští vojáci, kteří odvážně bojovali za svobodu své vlasti a budování spravedlivé společnosti. Vystavovány jsou také propagační plakáty, nejstarší pocházejí také z 50. let a nejnovější byly vytvořeny teprve letos. Ty propagují především moderní technologii a modernizaci dopravy a měst.
      Architektura KLDR byla na výstavě zastoupena poměrně málo, několika fotografiemi Pchjongjangu a významných budov, například Stadionu Prvního máje, Oblouku vítězství či nedostavěného hotelu Ryugyong. Nechyběly také fotografie a maketa Věže Čučche, včetně návrhů na její stavbu. K výstavě byla vydána rozsáhlá publikace „Blumen für Kim Il Sung“ (psaná německy, korejsky a anglicky), rozšířená o několik obrazů a fotografií KLDR.
      Severokorejské realistické umění realisticky zobrazující lid a život Země jitřní svěžesti je skutečným uměním pro široké masy lidí, nikoliv jako současné buržoazní „umění“, běžné zejména v zemích západní Evropy a Spojených státech amerických. Architektura Severní Koreje zahrnuje velkolepé a jedinečné stavby socialistického realismu, budované podle sovětského vzoru.
      Tuto výstavu vřele doporučuji všem komunistům a zájemcům o kulturu Korejské lidově demokratické republiky.

Monika

Vyhledávání