Život je tragédií pro toho, kdo cítí, a komedie pro toho, kdo myslí (Jonathan Swift)

Samuel P. Huntington - STŘET CIVILIZACÍ

28.07.2010 15:29

     ...Je možné, že modernizace a vývoj lidstva vyvolaný větším vzděláním, povědomím o  lidské společnosti a porozuměním této společnosti i prostředí, v němž existuje, měl za následek pohyb směrem ke stále vyšším rovinám Civilizace. Nebo mohou úrovně Civilizace jednoduše odrážet fáze ve vývoji civilizací. Když nějaká civilizace  vzniká, její lidé obvykle bývají plní síly, dynamičtí, brutální, schopní velkých  přesunů a expanzí. S tím, jak se civilizace vyvíjí, stává se usedlejší a vznikají techniky a postupy, které ji činí Civilizovanější. Když opadá soupeření mezi její ústředními prvky a vzniká univerzální stát,  civilizace dosahuje nejvyšší úrovně Civilizace — svého  „zlatého věku"; morálka, výtvarná umění, literatura, filozofie, technologie a vojenské, ekonomické a politické schopnosti dosahují vrcholu. S tím, jak civilizace upadá, upadá rovněž rovina Civilizace, až zmizí pod náporem jiné rozvíjející se civilizace na nižší rovině Civilizace.

   Modernizace obecně zvyšovala materiální úroveň  Civilizace  po celém světě. Ale  zvyšovala také její morální a kulturní dimenzi? Zdá  se, že v některých případech tomu tak je. Otroctví, mučení, zneužívání osob se stávaly v dnešním světě stále méně přijatelnými. To je však pouze důsledek vlivu západní civilizace na ostatní kultury, a tak otázkou je, zda s úpadkem západní civilizace dojde k  morálnímu obratu. V devadesátých letech najdeme mnoho důkazů podpírajících paradigma „naprostého chaosu" ve světovém dění: globální zhroucení zákona a řádu, rozvrácené státy, rostoucí anarchie v mnoha částech světa, globální vlna zločinnosti,  nadnárodní mafie a drogové  kartely,  růst drogové závislosti v mnoha společnostech, obecné oslabení  rodiny,  úpadek  důvěry  a  společenské   solidárnosti v mnoha zemích, etnické,  náboženské a civilizační násilí plus vláda zbraní panující ve velké části světa. V jednom městě po druhém — Moskvě, Riu de Janeiru, Bangkoku, Šanghaji, Londýně, Římu, Varšavě, Tokiu, Johannesburgu, Dillí, Karáčí, Káhiře, Bogotě, Washingtonu — se zdá, že vládne zločin a základní prvky Civilizace mizí v nenávratnu. Lidé hovoří o globální krizi autority. Vzestupu nadnárodních korporací vyrábějících hospodářské produkty se stále více vyrovnává  vzestup nadnárodních mafií, drogových kartelů a teroristů agresivně napadajících Civilizaci, která, zdá se, v některých částech světa  mizí (Afrika,  Latinská Amerika, bývalý Sovětský svaz, jižní Asie, Blízký východ) a v jiných  (Čína, Západ, Japonsko) je rovněž vystavena vážným útokům. Zdá se, že na globální úrovni Civilizace ustupuje barbarismu, čímž vzniká  obraz  nebývalého fenoménu, globální Doby temna, která se možná snáší  na lidstvo.
   V  padesátých  letech  varoval  Lester Pearson, že lidstvo  vstupuje  do „doby, kdy různé civilizace budou muset žít vedle sebe v míru, učit se jedna od druhé, studovat vzájemně svou  historii, ideály, umění a kultury, a tak navzájem obohacovat své životy. Alternativou v tomto přelidněném malém
světě je  nedorozumění, napětí,  střet  a katastrofa." Budoucnost  míru i Civilizace závisí na porozumění a kooperaci mezi politickými, duchovními a intelektuálními vůdci hlavních světových civilizací. Ve střetu civilizací budou evropské státy stát bok po boku, anebo každý sám. Ve velkém střetu, globálním  „skutečném"  střetu  mezi Civilizací  a barbarstvím budou velké civilizace světa se svými úspěchy  na poli náboženství, umění, literatury, filozofie, vědy, technologie, morálky a slitování rovněž stát buď bok po boku, nebo každá sama. V rodící  se době jsou střety civilizací největší hrozbou  pro světový mír, a nejjistější zárukou před globální válkou  je proto mezinárodní řád založený na civilizacích...

Vyhledávání